PROF. DR. HAUKE WETZEL






Kurzlebenslauf






  • Seit 2024

    Professor of Marketing, UNSW, Sydney, Australien



  • 2019 - 2023

    Associate Professor of Marketing, UNSW, Sydney, Australien



  • 2018

    Visiting Researcher, Goethe-Universität, Frankfurt/Main



  • 2018

    Habilitation in Betriebswirtschaftslehre, Georg-August-Universität Göttingen



  • 2017 - 2019

    Associate Professor of Marketing, Massey University, Auckland, Neuseeland



  • 2016

    Visiting Researcher, University of Maryland, College Park, USA



  • 2015

    Visiting Researcher, Massey University, Auckland, Neuseeland



  • 2012 - 2017

    Assistant Professor of Marketing, Georg-August-Universität Göttingen



  • 2011

    Promotion zum Doktor der Wirtschaftswissenschaften (Dr. rer. pol.), Universität Mannheim



  • 2010

    Visiting Researcher, Oklahoma State University, Stillwater, USA



  • 2008 - 2011

    Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Lehrstuhl für ABWL und Marketing, Universität Mannheim



  • 2001 - 2008

    Studium der Betriebswirtschaftslehre, Universität Mannheim



  • 2005

    Auslandssemester, Auckland University of Technology, Auckland, Neuseeland










AUSZEICHNUNGEN




  • Best Reviewer Award, Journal of the Academy of Marketing Science, 2023

  • UNSW Exemplary Teaching Award, Finalist, 2022

  • UNSW SoM Research Excellence Award, 2022

  • Associate Fellow Advance HE (AFHEA), 2020

  • AMA Sport SIG Best Paper Award 2019, Finalist, 2019

  • JAMS/Sheth Foundation Best Paper Award, Finalist, 2018

  • Lecturer of the Year Award, Massey University, Nomination, 2018

  • Outstanding Reviewer Award, European Journal of Marketing, 2017

  • German Market Research Award, Professional Association of German Market and Social Researchers, Finalist, 2012

  • Sheth Doctoral Consortium Fellow, American Marketing Association, Stillwater, OK, USA, 2011

  • American Marketing Association Best Paper Award “Inter-Organizational Issues in Marketing”, Summer Marketing Educators’ Conference, Boston,
    MA, USA, 2010









Fachartikel





Konferenzbeiträge




  • Should Marketers Pull the Strings? How to Shape the Impact of Persuasion on Consumer Engagement in Social Media, in: Baker Retailing Center Conference Proceedings, Philadelphia, USA, The Wharton School, 2017 (zusammen mit M. Hammerschmidt, W. Weiger)

  • Behavioral Engagement in Social Media: Measurement, Antecedents and Purchase Consequences, in: Proceedings of the ISMS Marketing Science Conference, Los Angeles, USA, 2017 (zusammen mit M. Hammerschmidt, W.H. Weiger, W.W. Moe)

  • Who is Pulling the Strings? The Role of Self-Determination in Shaping User Engagement through Marketer-Generated Content, in: Proceedings of the 24th Recent Advances in Retailing and Consumer Science Conference, European Institute of Retailing and Services Studies (EIRASS), Burnaby/Vancouver, BC, CA, 2017 (zusammen mit W. Weiger, M. Hammerschmidt)

  • Question-Behavior Effect: The Role of Relationship Dynamics, in: AMA Winter Educators' Conference Proceedings, Orlando, FL, USA, 2017 (zusammen mit M. Hammerschmidt, S. Klein)

  • Behavioral Engagement in Social Media: Measurement, Drivers and Impact on Purchase Behavior, in: Proceedings of the Informs Annual Meeting, Nashville, USA, 2016 (zusammen mit M. Hammerschmidt, W. Weiger, W. M. Moe)

  • A Painful Break or a Never Ending Agony? The Effects of Service Contract Divestment Approaches on Customer Revenge, in: AMA Summer Marketing Academic Conference Proceedings, Atlanta, USA, 2016 (zusammen mit M. Hammerschmidt, Ch. Hänel)

  • Firm Value Effects of Stakeholder Welfare Protection and Enhancement: The Role of Marketing Levers, in: Proceedings of the 42nd EMAC Conference, Oslo, Norway, 2016 (zusammen mit M. Hammerschmidt, I. Lenz)

  • Doing Good After Doing Bad: Firm Value Implications of Distinct Corporate Social Responsibility Engagements, in: AMA Winter Educators conference Proceedings, Las Vegas, NV, USA, 2016 (zusammen mit M. Hammerschmidt, I. Lenz)

  • The Role of Self-determination in Social Media: Assessing its Drivers and its Impact on Content Generation, in: Proceedings of the 42nd EMAC Conference, Istanbul, Turkey, 2013 (zusammen mit M. Hammerschmidt, W. Weiger)

  • Self-Determination in Social Media Channels: Antecedents & Impact on Content Generation, in: AMA Winter Educators Conference Proceedings, Las Vegas, NV, USA, 2013 (zusammen mit M. Hammerschmidt, W. Weiger)

  • Strengthening Firm’s Societal Role – How Compensation Strategies Help to React on Social Misconduct, in: Proceedings of the 42nd EMAC Conference, Istanbul, Turkey, 2013 (zusammen mit M. Hammerschmidt, I. Lenz)

  • 'Goodwill Hunting' - How Companies Should React on Social Misconduct, in: AMA Winter Educators Conference Proceedings, Las Vegas, NV, USA, 2013 (zusammen mit M. Hammerschmidt, I. Lenz)

  • An Antagonistic Process Model of the Profitability Impact of Customer Prioritization, in: AMA Summer Marketing Educators' Conference Proceedings, Chicago, IL, 2012 (mit M. Hammerschmidt, A. Zablah)

  • The Dynamics Underlying Performance Signaling: Insights from the Professional Sports Market, in: AMA Summer Educators' Conference Proceedings, Chicago, IL, 2012 (mit M. Hammerschmidt, S. Hattula)

  • A Dual Process Model for Enhancing Customer Prioritization Profitability, in: Proceedings of the 41st EMAC Conference, Lisbon, Portugal, 2012 (mit M. Hammerschmidt, A. Zablah)

  • A Dynamic Model of Fan Behavior When Team Expenditures and Brand Equity Signal Future Performance in Professional Sports Market, in: Proceedings of the 41st EMAC Conference, Lisbon, Portugal, 2012 (mit M. Hammerschmidt, S. Hattula)

  • Gratitude versus Entitlement: A Dual Process Model of the Profitability Implications of Customer Prioritization, in: Thought Leadership on the Sales Profession Conference, Harvard Business School, Cambridge, MA, 2012 (zusammen mit A. R. Zablah, M. Hammerschmidt)

  • How Companies Should React on Social Misconduct – The Role of In- and Extra-Domain Compensation, in: AMA Summer Educators Conference Proceedings, Chicago, IL, USA, 2012 (zusammen mit M. Hammerschmidt, I. Lenz)

  • Integration vs. Regulation: What Really Drives User-generated Content in Social Media Channels?, in: AMA Summer Educators Conference Proceedings, Chicago, IL, USA, 2012 (zusammen mit M. Hammerschmidt, W. Weiger)

  • Are We All Brand Managers? Understanding The Facets And Drivers Of Brand Democratization, in: Proceedings of the 41st EMAC Conference, Lisbon, Portugal, 2012 (zusammen mit M. Hammerschmidt, W. Weiger)

  • The Impact Of Google Search And Print Media On Private Investors’ Trading Volume, in: Proceedings of the 41st EMAC Conference, Lisbon, Portugal, 2012 (zusammen mit N. Jabs, I. Lenz)

  • Signaling Quality Across Different Stages of the Organizational Life Cycle, in: Academy of Marketing Science Annual Conference Proceedings, Coral Gables, Florida, USA, 2011 (zusammen mit H. Bauer, S. Hattula, M. Hammerschmidt)

  • Lagging First or Gaggering First? Signaling Future Business Performance to Different Stakeholders, in: Proceedings of the 40th EMAC Conference, Ljubljana, Slovenia, 2011 (zusammen mit H. Bauer, S. Hattula, M. Hammerschmidt)

  • Trading off for the Effects of Prioritization Perception and Status Consciousness on Customer Profitability, in: Proceedings of the 39th EMAC Conference, Copenhagen, Denmark, 2010 (zusammen mit H. Bauer, M. Hammerschmidt)

  • Is Communicating Customer Prioritization a Double-Edged Sword? Exploring the Effects of Perceived Prioritization and Status Consciousness on Customer Loyalty and Profitability, in: AMA Summer Educators Conference Proceedings, Boston, MA, USA, 2010 (zusammen mit H. Bauer, M. Hammerschmidt) - ausgezeichnet mit dem BEST TRACK PAPER AWARD im Track "Interorganizational Issues in Marketing".

  • Can Customer Prioritization Do Harm? Exploring its Effectiveness and Efficiency, in: AMA Summer Educators Conference Proceedings, Chicago, IL, USA, 2009 (zusammen mit H. Bauer, M. Hammerschmidt)

  • The Impact of Customer Prioritization on the Performance of B2B Relationships, in: Proceedings of the 38th EMAC Conference, Nantes, France, 2009 (zusammen mit H. Bauer, M. Hammerschmidt)



BÜCHER




  • Kundenpriorisierung im Business-to-Business Marketing: Ene Analyse aus Anbieter- und Kundenperspektive, Dissertation, Gabler-Verlag, Wiesbaden, 2012.



BEITRÄGE ZU SAMMELBÄNDEN




  • Integration als Garant erfolgreicher Markenkommunikation – Eine empirische Untersuchung im B-to-B-Markt, in: B-to-B-Markenführung, Springer: Wiesbaden, p. 739 - 758, 2018 (zusammen mit H. Bauer, T. Donnevert, J. Merkel)

  • Serviceeffizienz aus Kundensicht als Erfolgsfaktor von elektronischen Dienstleistungen, in: Bruhn, M. / Georgi, D. / Hadwich, K. (Hrsg.): Forum Dienstleistungsmanagement 2011: Dienstleistungsproduktitvität, 2011 (zusammen mit H. Bauer, F. Lammert, M. Hammerschmidt, T. Falk).

  • Integration als Garant erfolgreicher Markenkommunikation: Eine empirische Untersuchung im B-to-B-Markt, in: Baumgarth, C. (Hrsg.): B-to-B-Markenführung: Grundlagen, Konzepte und Best Practices, 2009 (zusammen mit H. Bauer, T. Donnevert, J. Merkel).



ARBEITSPAPIERE




  • Jeder Fehler zählt - Produktfehler als Chance für das Kundenzufriedenheitsmanagement, Wissenschaftliches Arbeitspapier W 124, Institut für Marktorientierte Unternehmensführung, Universität Mannheim, 2009 (zusammen mit H. Bauer, T. Donnevert, M. Hammerschmidt, T. Falk).












Porträtfoto von Hauke Wetzel. Er trägt ein weißes Hemd, ein schwarzes Sakko, eine grau-weiß gestreifte Krawatte und eine Brille.


Kontakt



Prof. Dr. Hauke Wetzel

Professor of Marketing

University of New South Wales (UNSW)

School of Marketing

Sydney, Australia

UNSW Business School

h.wetzel@unsw.edu.au