Artikel

2024

  • Thomann, H., Zimmermann, J., & Deutscher, V. (2024). How effective is immersive VR for vocational education? Analyzing knowledge gains and motivational effects. Computers & Education, 220, 105127. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105127
  • Ludwig, S., Rausch, A., Deutscher, V., & Seifried, J. (2024). Predicting problem-solving success in an office simulation applying N-grams and a random forest to behavioral process data. Computers & Education, 218, 105093.

2023

  • Deutscher, V., Böhn, S. und Krötz, M. (2023). Learning Quality Inventory for In-Company Training in VET (VET-LQI). Zusammenstellung sozial­wissenschaft­licher Items und Skalen (ZIS).
  • Deutscher, V. und Braunstein, A. (2023). Measuring the quality of workplace learning environments – A qualitative meta synthesis of employee questionnaires. The Journal of Workplace Learning, 35, 134–161.
  • Deutscher, V., Rausch, A. und Seifried, J. (2023). Digitales Prüfen prozess- und stakeholder­orientiert denken mit der LUCA Office Simulation. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis : BWP, 52, 21–25.

2022

  • Braunstein, A., Deutscher, V., Seifried, J., Winther, E. und Rausch, A. (2022). A taxonomy of social embedding – A systematic review of virtual learning simulations in vocational and professional learning. Studies in Educational Evaluation, 72.
  • Böhn, S. und Deutscher, V. (2022). Dropout from initial vocational education – A meta-synthesis of reasons from the apprentice's point of view. Educational Research Review, 35, 1–14.
  • Gentner, S., Ludwig, S., Braunstein, A., Deutscher, V., Rausch, A. und Seifried, J. (2022). LUCA Office Simulation – Wie nehmen Lehr­ende und Lernende die digitale Bürosimulation wahr? Bildung und Beruf, 5, 377–382.
  • Krötz, M. (2022). Alles eine Frage der Perspektive? Aktuelle Befunde zur betrieblichen Aus-bildungs¬qualität. Bildung und Beruf, 5, 58–62.
  • Krötz, M. und Deutscher, V. (2022). Drop-out in dual VET: Why we should consider the drop-out direction when analysing drop-out. Empirical Research in Vocational Education and Training, 14, 1–26.

2021

  • Böhn, S. und Deutscher, V. (2021). Development and validation of a learning quality inventory for in-company training in VET (VET-LQI). Vocations and Learning, 14, 23–53.
  • Deutscher, V. (2021). Berufliches Prüfungs­wesen: Kritik und mögliche Entwicklungs­perspektiven. BLV-Magazin, 30–32.
  • Krötz, M. und Deutscher, V. (2021). Betriebliche Ausbildungs­qualität – Eine Frage der Perspektive? Zeitschrift für Erziehungs­wissenschaft : ZfE, 24, 1453-1475.
  • Krötz, M. und Deutscher, V. (2021). Differences in perception matter – How differences in the perception of training quality of trainees and trainers affect drop-out in VET. Vocations and Learning, 14, 369–409.
  • Rausch, A., Deutscher, V., Seifried, J., Brandt, S. und Winther, E. (2021). Die web-basierte Bürosimulation LUCA – Funktionen, Einsatz­möglichkeiten und Forschungs­ausblick. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschafts­pädagogik : ZBW, 117, 372–394.
  • Seifried, J., Gentner, S., Brandt, S., Braunstein, A., Deutscher, V., Gorshid, G. D., Ludwig, S., Mayer, C., Rausch, A. und Winther, E. (2021). Flexibel einsetzbare Lehr- und Lernplattform für kaufmännische Bildung : LUCA Office Simulation. VLB-Akzente : berufliche Bildung in Bayern, 30, 9–11.

2020

  • Findeisen, S., Deutscher, V. und Seifried, J. (2020). Fostering prospective teachers' explaining skills during university education – Evaluation of a training module. Higher Education.

2019

  • Böhn, S. und Deutscher, V. (2019). Betriebliche Ausbildungs­bedingungen im dualen System – Eine qualitative Meta-Analyse
  • Deutscher, V. und Winther, E. (2019). Zentrale Abschluss¬prüfungen in der Berufsausbildung – ein Plädoyer. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis: BWP, 48, 11–15.

2018

  • Deutscher, V. und Winther, E. (2018). Instructional sensitivity in vocational education. Learn-ing and Instruction, 53, 21–33.
  • Winther, E., Jordanoski, G. und Deutscher, V. (2018). Zum Umgang mit fehlenden formalen Qualifikationen: Ansätze der Kompetenzanerkennung bei Flüchtlingen. Unterrichts-wissenschaft, 46, 7–20.

2017

  • Klotz, V. K., Rausch, A., Geigle, S. und Seifried, J. (2017). Ausbildungs¬qualität – theoreti-sche Modellierung und Analyse ausgewählter Befragungs¬instrumente. Berufs- und Wirt-schafts¬pädagogik Online: bwp@, Profil, 1–16.
  • Marx, C., Goeze, A., Voss, T., Hoehne, V., Klotz, V. K. und Schrader, J. (2017). Pädago-gisch-psychologisches Wissen von Lehr¬kräften aus Schule und Erwachsenenbildung : Ent-wicklung und Erprobung eines Testinstruments. Zeitschrift für Erziehungs¬wissenschaft: ZfE, 20, 165–200.

2016

  • Klotz, V. K. und Winther, E. (2016). Zur Entwicklung domänenverbundener und domänen-spezifischer Kompetenz im Ausbildungs¬verlauf : eine Analyse für die kaufmännische Domä-ne. Zeitschrift für Erziehungs¬wissenschaft: ZfE, 19, 765–782.
  • Winther, E. und Klotz, V. K. (2016). Berufliche Kompetenzniveau¬modellierung : eine Blau-pause für die kaufmännische Domäne. Unterrichts¬wissenschaft, 44, 131–146.

2015

  • Klotz, V. K. und Winther, E. (2015). Kaufmännische Kompetenz im Ausbildungs¬verlauf – Befunde einer pseudolängsschnittlichen Studie. Empirische Pädagogik: EP, 29, 61–83.
  • Klotz, V. K., Winther, E. und Festner, D. (2015). Modeling the development of vocational competence : a psychometric model for economic domains. Vocations and Learning, 8, 247–268.

2014

  • Klotz, V. K., Billett, S. und Winther, E. (2014). Promoting workforce excellence : formation and relevance of vocational identity for vocational educational training. Empirical Research in Vocational Education and Training, 6, 1–20.
  • Winther, E. und Klotz, V. K. (2014). Spezifika der beruflichen Kompetenzdiagnostik – Inhal-te und Methodologie. Zeitschrift für Erziehungs¬wissenschaft: ZfE, 17, 9–32.

2013

  • Winther, E. und Klotz, V. K. (2013). Measurement of vocational competence : an analysis of the structure and reliability of current assessment practices in economic domains. Empirical Research in Vocational Education and Training, 5, 1–12.